Liikuntaan taso- ja teholuokitukset

Järvilakeuden kansalaisopiston liikuntakursseilla on tänä lukuvuonna
uutena taso- ja teholuokitukset helpottamaan sopivan kurssin löytämistä. Merkintöjen tarkoitus on madaltaa kynnystä kokeilla uutta lajia tai
aloittaa liikunta pitkän tauon jälkeen. Myös enemmän kokemusta omaavien
on helpompi löytää sopiva kurssi, jossa pääsee haastamaan itseään lisää.
Seuraavassa kerrotaan kuinka taso- ja teholuokituksia luetaan ja mitä ne tarkoittavat.

Tasot

Tasoja on kolme: I, II ja III ja ne kertovat kuinka paljon kurssille tarvitaan aiempaa kokemusta lajista. Alimmalle I-tasolle ei vaadita aiempaa kokemusta lajista tai taustalla on vähäistä liikuntaa. Näille kursseille voi tulla kokeilemaan ja tutustumaan lajiin. Tasolla II sinulla on perusteet hallussa lajista tai jonkin
verran liikuntaa taustalla. Keskitasolla riittää, että olet kokeillut lajia aiemmin, eikä sinun tarvitse olla tiettyä aikaa I tasolla, että voit siirtyä tasolle II. Taso III sisältää jo haastavampia liikkeitä ja taustalla voi olla jo kokemusta lajista enemmän. Älä kuitenkaan säikähdä tasoa III, koska se ei tarkoita että sinun
täytyy olla tosi kokenut. Kaikista kursseista ei löydy kaikkia kolmea tasoa, vaan kaiken tasoiset ovat samalla kurssilla ja opettaja antaa jokaisen tasoon sopivat harjoitteet ja liikkeet. Kurssin tason näet merkinnästä I, II tai III. Myös I-II, II-III tai I-III ovat mahdollisia.

Tehot

Tehoja on myös kolme eri tasoa: kevyt, keskiraskas ja raskas. Tehot ilmoitetaan värikoodeina. Vihreä kuvaa kevyttä, keltainen keskiraskasta ja punainen
raskasta. Kevyen tehon kurssit ovat kevyttä liikuntaa, joissa on rauhallinen tahti. Ne sopivat liikuntaa aloitteleville sekä kevyttä liikuntaa haluaville. Näitä kursseja
ovat erilaiset kehonhuolto-, venyttely- ja joogakurssit. Keskitason kursseilla on jo reippaampi tahti, mutta pysytään kuitenkin aerobisella tasolla. Nämä kurssit ovat hyvää hikiliikuntaa ja peruskunnon kohotusta. Raskaan tehon kursseilla on luvassa rankempi treeni, joka on intensiivinen ja kovatahtinen. Syke saattaa mennä anaerobiselle puolelle. Sopii rankempaa treeniä etsivälle. Tehomerkintöjä on myös yhdistelmiä: Tällöin pystyy itse päättämään, kuinka tehokkaan treenin tekee ja tehoa voi itse säädellä. Joillakin kursseilla eri harjoitukset saattavat olla eri tehoisia, jolloin merkinnöissä näkyy useita värejä.

Jaa uutinen somessa

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Vieritä ylös